Hemsidor i Idrottonline stängs ner 2022-12-31. Läs mer
Hoppa till sidans innehåll

Information till lag-SM 2022

30 JUN 2022 14:11
Välkommen till Lag-SM 29-31 Juli 2022! Här finns information inför anmälan och tävlingen! Vi önskar Dig lycka till och att Du får en rolig tävlingshelg hos oss!
  • Uppdaterad: 30 JUN 2022 14:11

Reglemente

Vi rekommenderar att lagledaren läser och har med sig reglementet för Lag-SM och R&R för att vara uppdaterad på tävlingens regler. Reglementet för Lag-SM finns på Svenska Islandshästförbundets hemsida Svenska Islandshästförbundet (icelandichorse.se) men även länkad på Lag-SMs hemsida För ryttare - Svenska Islandshästförbundet (icelandichorse.se). Där hittar du bland annat vilka grenar som är med, hur laguppställningen ska se ut, regler för lagshow, flagglopp mm.

Om inget annat anges i reglementet för Lag-SM gäller den senaste versionen av R&R samt det svenska tillägget, som också ligger på SIFs och Lag-SMs hemsida. Där kan du bland annat läsa Svenska Islandshästförbundets uppförandekod, hitta all information om godkänd utrustning, hur många gånger en häst får starta på en tävlingsdag, samt beskrivning och regler för de olika grenarna.

Det är viktigt att lagledaren har koll på detta så att det inte uppstår bekymmer som kan påverka lagets resultat negativt på grund av att man inte känner till reglerna. Har man frågor kring reglementet är det jättebra att ta med dessa frågar till ryttarmötet eller gå till någon av domarna och ställa frågan direkt till dom, som så klart har mycket god kunskap i ämnet.

Lag-SMs hemsida

Vi rekommenderar samtliga att gå in på hemsidan Lag-SM islandshäst 2022 (icelandichorse.se) där mycket information för ryttare och publik finns tillgängligt. Information Lag-SM 2022

Frågor

Har du som lagledare frågor eller funderingar får du jättegärna kontakta oss så ska vi försöka hjälpa dig.

Kontakta oss gärna på This is a mailto link, alternativt kontakta ansvarig för det område din fråga berör enligt telefonnummer nedan.

Viktiga telefonnummer

Tävlingsledare: Jenny Åhlen, 070-6638087 This is a mailto link
Incheckning: Maria Gustavsson 070-7171051 This is a mailto link
Sekretariat: Anna Nessemo, 070-2196341 This is a mailto link
Boxar: Anna Eriksson, 073- 0484635 This is a mailto link
Hagar: Anna Eriksson, 073- 0484635 This is a mailto link
Ryttarservice: Marie Holmqvist, 070-2190464 This is a mailto link
Ryttarfest: Lydia Lindroth, 073-2115381, This is a mailto link
Cafeteria: Alexandra Holtbäck, 076-1620799 This is a mailto link

Vid frågor gällande din anmälan

Under tiden anmälan är öppen på IndTA (tom 10/7) kontakta Filippa Hammarlund på This is a mailto link eller 0705667042. När anmälan har stängts på IndTA (efter 10/7) kontakta sekretariatsansvarig Anna Nessemo på This is a mailto link eller 070-2196341 Vid fakturafrågor kontakta Alexandra Holtbäck på This is a mailto link.

Ryttarbrev och Tidsprogram

Ryttarbrev och tidsprogram läggs ut på hemsidan Lag-SM islandshäst 2022 (icelandichorse.se) den 22/7.

Startlistor

Startlistor kommer att läggas ut på hemsida Lag-SM islandshäst 2022 (icelandichorse.se) den 25/7. Grupperna kan komma att ändras innan tävlingsdag pga eventuella strykningar. Slutgiltiga startlistor anslås på tävlingsplatsen.

Incheckning

Torsdag: 14:00-20:00
Fredag: 6:30-08:45

Vid incheckning visar du ryttarlicens, hästpass och lämnar in ifylld ryttarförsäkran. Det vore mycket uppskattat om du kunde ha alla dessa handlingar i ordning när du stannar till vid incheckningen. Sätt gärna ett gem eller post-it vid vaccinationen så hittar vi den snabbt. Det gör denna process smidigare för både Dig och våra funktionärer. Se över era vaccinationer en extra gång innan Lag -SM, uppmärksamma de nya reglerna! 

En viktig förändring gäller alla tävlande hästar från och med 2020-01-01: Det får fr o m 2020 aldrig gå mer än 365 dagar mellan påfyllningarna, oavsett vilken nivå man tävlar på. Omvaccinationer gjorda innan 2020 får ha max 365+21 dagar emellan sig (gäller endast nationella reglementet). Om vaccinationskedjan bryts måste hästen grundvaccineras om enligt FEIs regler med två + en grundsprutor. I det nationella reglementet har alla ryttare nedanstående två kriterier att bevaka: Obruten vaccinationskedja för nationella reglementet innebär att det efter en grundvaccination ALDRIG får gå mer än 365 dagar mellan två sprutor från och med 2020. Är hästen grundvaccinerad innan 2020 behöver den två sprutor som grund (spruta 1 <21-92 dgr> spruta 2) samt årliga omvaccinationer gjorda med max 365+21 dagars mellanrum till och med 2019. Är hästen grundvaccinerad från och med 2020 behöver den tre sprutor som grund (spruta 1 <21-92 dgr> spruta 2 spruta 3) och därefter påfyllnader med max 365 dagars mellanrum. Tävlingsklar (hästar grundvaccinerade till och med 2019): Efter spruta två i grundvaccinationen och i 365 dagar framåt. För att få tävla får senaste sprutan inte vara äldre än 365 dagar. Tävlingsklar (hästar grundvaccinerade från och med 2020): Efter spruta två i grundvaccinationen och fram till spruta tre och därefter får inte sprutan inte vara äldre än 365 dagar. OBS!!! Ska man tävla måste båda kriterierna vara uppfyllda.

KOM IHÅG... ...att det är ALLTID minst sju dygns karens för att få tävla efter det att din häst är vaccinerad.

Vid frågor kring incheckningen eller vaccinationer kontakta Maria Gustafsson på 0707171051 eller This is a mailto link.

För att kunna planera så bra som möjligt vill vi gärna veta vilken tid de lag som anländer på torsdag eftermiddag kommer. Maila planerad ankomsttid till This is a mailto link. Länk till ryttarförsäkran https://www.icelandichorse.se/globalassets/svenskaislandshastforbundet/blankettbank/ryttarforsakran.pdf?w=900&h=900

Länk till vaccinationsregler: https://www.icelandichorse.se/tavling/tavlingsregler/Vaccination/

Vaccinationsregler enligt nationella regler gäller för Lag-SM

Boxar

Bokas via indTA då ni anmäler er, Det ingår en spånbal/box, vill man ha en extra spånbal finns det att köpa på plats för 100:- Vi erbjuder även hö på plats, 2 balar 100:-, vill ni ha det så bokas även det på indTA vid anmälan. Urlastning av hästar och annat sker så snabbt som möjligt för att bereda plats för nästa ekipage, därefter parkerar man transporten på anvisad plats. Boxarna kommer att vara uppmärkta med hästens och ryttarens namn, var ni ska stå kommer ni att bli anvisade när ni checkar in. Har man fast hage kommer boxarna vara nedanför banan intill hagarna. Vi erbjuder även morgon- och kvällsfodring. På morgonen fodrar vi mellan 06.00-07.00 och på kvällen 21.00-22.00. Vill ni ha hjälp med fodringen så kryssar ni i på boxskylten vid vilka tillfällen som är aktuella. Ställ höpåsarna utanför boxen med morgongivan underst. Har ni inte kryssat i något så fodrar vi inte. OBS! All utrustning som förvaras på plats sker på egen risk. Det kommer finnas funktionärer på plats nattetid för att finnas till hands om det händer något.

Hagar

Man tar med eget material och bygger de på anvisat område. Fast hage kan bokas för 300kr för hela helgen senast den 10/7, bokning sker till Anna Eriksson, 073- 0484635 This is a mailto link som betalas in till Hrimfaxi på bg.5923-0516 Märkt med ryttarens namn. Invänta svarsmail om att ni fått hage tilldelad innan ni betalar. OBS! Inga hästar får vistas i hagarna efter kl.21.00 pga. säkerhetsskäl. OBS! Inga hingstar i hagarna.

Vid hemfärd ska: Alla hagar mockas ur, både fasta och där ni byggt er egen. Boxarna tömmas helt på spån och gödsel. Vid ej tömd box debiteras 500:-

Funktionärer till ovalbanegrenarna

Som traditionen brukar se ut så kommer det även i år behövas dommarsekreterare från lagen under ovalbanegrenarna. Ni kan redan nu fundera på vem som kan ställa upp, ett schema när ni behöver vara på plats delas ut i incheckningen.

Domare

Barbro Bäckström
Maria Berg
Åsa Nevander Holmén
Madelene Johansson
Johannes Larsson

Musik till dressyr och lagshow

I dressyren och lagshowen väljer ekipagen/lagen vilken musik de vill rida till. Musik via Spotify, mp3 filer (via mail eller USB-sticka) eller cd-skiva går bra. Samtlig musik ska senast lämnas in vid incheckning. För att vår DJ ska kunna förbereda spellistor önskar vi att ni som har möjlighet och har musik via Spotify/mp3 filer mailar in musik till vår DJ Fille på This is a mailto link senast 22/7. Bifoga eventuell mp3 fil i mailet. I mailet alternativt vid inlämnade av musik vid incheckning ska det utöver musikval även framgå gren, lag och ekipage. I lagshowen är mer än en låt endast tillåtet om en representant för laget finns tillgänglig för att spela musiken i rätt ordning på den anläggning som tävlingsarrangören tillhandahåller.

Matförsäljning

Under Lag-SM kommer det att finnas ett café, kiosker och en lunchservering. Vid ovalbanan finns caféet. Där serveras smörgåsar, kaffe, toast, korv med bröd, hembakat fikabröd, glass, godis, dricka och pannkakor. Gluten-, laktos-och sockerfritt finns! I caféet finns även snygga och praktiska termosmuggar med Hrimfaxi-logga att köpa. Vid ovalbanan finns även en kiosk där det serveras godis, dricka, kaffe, frukt, chips, korv med bröd och toast. Vid stora paddocken mittemot ridhuset finns den andra kiosken. Där serveras godis, dricka, kaffe, frukt, chips, korv med bröd och pannkakor. Dessa ställen kommer att vara bemannade från 7:30 till 18 cirka (beror på tävlingsschemat). Mot kullen, vid stora paddocken, finns lunchserveringen, öppen mellan kl: 11-14 (fredag, lördag och söndag). Där serveras hamburgare och wok. Där finns också laktos-, glutenfri och vegetarisk kost. Det går att betala med både swish och kontanter, dock enbart swish vid lunchserveringen! 

Marknadsgata och sjukvårdstält

Det finns också en marknadsgata vid ridhuset

På plats finns:
• Omhälla islandshästar
• Min vän och jag
• Tölta.se
• Smedkullens Wellness
• Trollgur
• Käpphästar från Lisbeth

I sjukvårdstältet tillhandahåller HLR Education och sjukvårdsgruppen första hjälpen/sjukvårdsinsatser.

Ryttarfest lördagen den 30/7

Lördagen den 30/7 runt kl 18:30 (exakt tid meddelas under tävlingshelgen) ses vi på Kumla Hotell för den årliga ryttarfesten. Vi ser framemot en fullspäckad kväll med tacobuffé, tävlingar, lekar och annat skoj! Vi ser gärna att alla lag klär ut sig i gemensamt tema, pris utlovas till bästa utklädnad. Det brukar vara en toppenkväll, då alla lagen kan samlas och lära känna varandra. Det mest efterlängtade och spänningsladdade är ju att få veta resultaten, vi uppdaterar om hur läget ser ut och vilket lag som ligger bäst till, inför sista tävlingsdagen på söndag! Det kommer att vara kostnadsfritt för samtliga deltagare i lagen + deras lagledare.

Finns det föräldrar och övriga som vill komma, är ni varmt välkomna mot en avgift. För er kostar ett inträde till ryttarfesten 200: - /person och då ingår maten såklart!

För att underlätta för oss att veta hur många personer som kommer och hur mycket mat vi ska ordna, vi vill därför att lagledaren anmäler exakt hur många personer utöver laget som kommer att delta. Lagledaren skickar ett SMS, med info på namn och hur många, till Lydia Lindroth, ansvarig för ryttarfesten, senast 15/7! Även ev. Specialkost måste anmälas till Lydia, senast 15/7. Skicka SMS med antal vegansk/vegetarisk, glutenfritt, laktosfritt. Telefonnummer 073- 211 53 81 Lagledaren swishar klumpsumman för samtliga deltagare, utöver laget, till Lydia på telefonnummer ovan. Skriv ”ryttarfest”, samt vilket lag det gäller, i meddelandet.

Adress till Kumla Hotell: Stationsgatan 4. Varm välkomna till den bästa kvällen på hela Lag-SM!

Adress till anläggningen Sånnersta, Örsta Kulle, 69291 Kumla Koordinater: N 59 grader 7.3788”, E 15 grader 10.2362´ https://www.google.com/maps/place/%C3%96rsta+Kulle/@59.123051,15.1707009,17z/data=!3m1!4b1!4m5!3m4!1s0x465c0d9104e0ca17:0xb9f6bbd5a5919497!8m2!3d59.123051!4d15.1728896

OBS! En vädjan! Vi i Hrimfaxi önskar att alla samverkar för en trevlig miljö denna helg, genom att hålla rent på området med t.ex mockning och sopsortering enligt anvisning. Detta gäller arrangörer, ryttare, hästskötare och publik! Alla kan bidra och det uppskattar vi mycket! Vi tackar på förhand för gott samarbetet och önskar Dig en trevlig tävlingshelg! Vi ses på tävlingsplatsen! VÄLKOMMEN!

Skribent: Emma Sundman
E-post: This is a mailto link




x

 

  

 

xxx



 Foto_höstmöte