FAQ - Tävling
Här kan du läsa svar på de vanligaste frågorna kring tävlingar och att tävla. Sidan kommer att kontinuerligt fyllas på med frågor och svar.
Fråga: Jag försöker köpa ny tävlingslicens men det går inte. Klickar man på blå knappen med 'Beställ tävlingslicens' så kommer det upp en ruta för Licenser men det går inte att fylla i något eller göra några val så kommer inte vidare. Är det så att ni ändrat något i år eller kan det vara några tillfälliga problem?
Svar: indTA har inte öppnat för licensköp 2024 än. Du behöver inte ha licens för att tävla på inofficiellatävlingar. Licensköp öppnar i slutet av februari då alla lokalföreningar brukar ha hunnit registrera alla sina medlemmar för 2024. Det går att anmäla sig till tävling utan att köpa licens, klicka bara bort påminnelserutan.
Fråga: Jag kan inte logga in i tävlingskalendern IndTA för att anmäla mig till tävling och köpa tävlingslicens. Hur ska jag göra?
Svar: För att du ska kunna logga in i IndTA så gäller det att du är rätt registrerad hos din lokalförening. Dvs du måste ha betalat medlemsavgift för innevarande år och du måste använda den mejladress som du har registerat hos din lokalförening för att kunna logga in. Om du är osäker på vilka uppgifter som finns registrerade på dig, kontakta din lokalförening eller logga in i IdrottOnline och se efter.
Här kan du läsa mer om hur du går tillväga för att logga in i IndTA.
Observera att det är ett särskilt tillvägagångssätt för att logga in för att lösa licens till familjemedlem som är kopplad på samma mejladress som föräldern. Steg-för-steg-guide finns på den länkade sidan här ovan.
Fråga: När jag försöker anmäla mig till en tävling så dyker den varningsrutan upp. Vad ska jag göra?
Svar: Klicka på knappen Stäng och fortsätt göra din anmälan, men glöm inte att du måste ha löst licensen innan den dag du ska tävla. Systemet är inte kopplat så att de kontrollerar licensen vid anmälan, utan den ska visas upp först på tävlingsplatsen. Man behöver inte skriva ut en papperskopia, det går bra att logga in på IndTA i telefonen och visa upp licensen där.
Fråga: Jag är rädd att min häst har en bruten vaccinationskedja. Hur kontrollerar jag att den är korrekt?
Svar: All information om vaccinationsregler finns samlade på den här sidan.
Fråga: Jag är osäker på om mitt bett är tillåtet nu när FEIF har uppdaterat bettreglerna. Hur vet jag om bettet är godkänt att tävla på eller inte?
Svar: Det är alltid huvudomaren på den aktuella tävlingen som är den som beslutar om ditt bett är godkänt eller inte enligt de nya reglerna. Är du osäker så ta med dig din utrustning till ryttarmötet i början av tävlingsdagen. Du kan läsa mer om vad som gäller här:
FEIFs lista på tillåten och förbjuden utrustning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
SIFs sida om tävlingsregler Öppnas i nytt fönster.
Titta gärna på informationsfilmen längst ner på sidan om tävlingsregler. Där förklarar man de nya bettreglerna och svarar på frågor från de som deltog under informationstillfället.
Fråga: Jag hittar inte vissa ryttare i Sportfengur, eller så har de fel förening registrerad. Hur löser jag det?
Svar: Sportfengur är inte på något sätt ihopkopplad med IndTA utan all uppdatering där måste ske manuellt. Upptäcker du detta fel på en eller flera ryttare så skickar du ett mejl med namn, födelsedata, epostadress och aktuell förening till kansliet på mejl svenska@icelandichorse.se, så justeras det i Sportfengur. Notera att kansliet har en svarstid på upp till 5 arbetsdagar.
Fråga: Jag har bytt förening men i sportfengur står jag fortfarande registrerad på min gamla förening när jag tittar i Appen 'Kappi'. Varför är det så?
Svar: Sportfengur är inte på något sätt ihopkopplad med IndTA och IOL utan all uppdatering där måste ske manuellt. Upptäcker du detta fel så ber vi dig mejla till svenska@icelandichorse.se uppge då ditt namn, födelsedatum, email och den nya förening du ska tävla för under året som kommer. Du måste dock ha anmält detta både till din gamla och nya förening först innan byte kan ske.
Fråga: Jag har köpt flera engångslicenser för nivå 2-4 under året, nu får jag endast valet att köpa en årslicens. Varför blir det så?
Svar: En årslicens för nivå 2-4 kostar 600 kr. Om du har köpt flera engångslicenser under året och därmed kommit upp i en summa som är nära kostnaden för årslicensen så kommer du bara att få valet årslicens när du gör köpet i IndTA. Du får då endast betala den summa som saknas för att komma upp i kostnaden för en årslicens.
Exempel: Om du har köpt 3 engångslicenser á 180 kr under året så har du erlagt 540 kr i licenskostnad. När du då vill köpa din fjärde licens så behöver du endast betala 60 kr så att summan för årslicens uppnås (600 kr).
Exemplet gäller för licens nivå 2-4, men samma princip appliceras även på övriga licenser.
Om det krånglar så kontakta kansliet på mejl svenska@icelandichorse.se för hjälp.
Fråga: Jag behöver ha en licens för att tävla, när måste jag köpa den?
Svar: Du behöver inte köpa licens för att anmäla dig till en tävling. Det räcker att du kan visa upp licensen när du kommer till tävlingsplatsen. Det kan därför vara smart att vänta med att köpa licensen tills någon vecka innan tävlingsdagen, så slipper du sitta med en betald licens om din häst skulle bli sjuk eller om tävlingen skulle bli inställd.
För att kunna köpa licens så måste man vara medlem i en lokalförening. Gå gärna in på din profil på IndTA för att försäkra dig om att ditt medlemskort finns registrerat. Utan det kan du inte köpa en licens alls. Saknas det ett medlemskort i din profil, kontakta din lokalförening.
Du behöver inte heller skriva ut licensen och ha den på papper, det räcker bra att logga in på din indta-sida och visa upp licensen i telefonen när du kommer till tävlingsplatsen.